'De opbrengst overtrof al onze verwachtingen'

Marijke en haar man Tonnie zijn beiden fervent wielrenner. ‘Als zijn conditie het toelaat fietsen we samen in september weer de Tour de Gruyère.’ Tonnie heeft een erfelijke nierziekte; hij verloor zowel zijn oom als tante aan de gevolgen van de aandoening. Vorig jaar trapten de twee fietsfanaten ruim € 5.000 bij elkaar voor nierpatiënten.

‘Toen ik over de sponsorfietstocht las, dacht ik meteen: ik doe mee.’ Marijke Jumelet (53) weet als geen ander hoe groot de impact van een nierziekte is. Haar echtgenoot Tonnie lijdt aan een erfelijke variant. Ook haar schoonmoeder en zwager zijn nierpatiënt; beiden ontvingen inmiddels een donornier. ‘Vorig jaar fietsten Tonnie en ik samen de Tour de Gruyère. Met het geld dat wij binnen haalden, dragen we bij aan de ontwikkeling van de draagbare kunstnier. We vinden het heel belangrijk dat deze er zo snel mogelijk komt voor nierpatiënten.’

Collecte op de mosselboot

Het streefbedrag van Tonnie en Marijke was € 2.000 per persoon, uiteindelijk werd dit ruim € 1.000 meer. Hoe is ze dat gelukt? ‘We hebben relaties van ons aannemersbedrijf aangesproken, die gul doneerden. Met een fietsenmaker organiseerden we drie fietsclinics en tijdens de Visserijdagen gingen we op een volle mosselboot rond met de collectebus.’ Daarnaast verzamelde het koppel statiegeldbonnen bij de lokale supermarkt. ‘En ook ons personeel verraste ons met een leuk bedrag’, vertelt een dankbare Marijke.

Goed gevoel

Het stel ervaarde veel steun en enthousiasme vanuit hun omgeving. Marijke: ‘Mensen leefden echt ontzettend met ons mee en de opbrengst overtrof al onze verwachtingen. We hopen ook dit jaar in Gruyère op de trappers te klimmen. Het voelt gewoon goed om iets bij te dragen aan een beter leven voor nierpatiënten.’

Meld je aan voor de Tour de Gruyère en trap mee voor de ontwikkeling van een draagbare kunstnier.

Fiets jij ook mee?