Maruschka rijdt in 16 dagen naar de Noordkaap voor kinderen met een nierziekte

Baltic Sea Circle

Extreem koude temperaturen, uren lang autorijden en hopen op het Noorderlicht: Maruschka rijdt met de tourrit Baltic Sea Circle richting de Noordkaap. Met deze actie zet zij zich in voor jonge nierpatiënten. 'Ieder van ons kent iemand in zijn of haar omgeving met een nierziekte. Het raakt ons allemaal.'

11 landen, 16 dagen, 8.500 kilometer

Met de wintereditie van de Baltic Sea Circle doorkruizen de deelnemers 11 landen in 16 dagen. Van Duitsland tot Scandinavië, Rusland en de Baltische Staten en weer terug. 8.500 kilometer richting de Noordkaap, met twee auto's van 20 jaar oud en zonder GPS. Een spannende uitdaging voor de teams van Maruschka en haar man Erik (team Hardwired) en vrienden Antony en Jos (team Bullet Proof). Met hun actie 'Rijden voor de jonge nierpatiënt' vragen ze aandacht voor kinderen met een nierziekte.

Geraakt door nierziekten

Tijdens een brainstorm voor een geschikt doel voor hun tour, werd plotseling duidelijk dat beide teams nierpatiënten in hun nabije omgeving kennen. Zo is de vrouw van Antony, Mirjam, dialyseverpleegkundige en ziet zij elke dag de strijd van nierpatiënten tijdens haar werk. Maar ook Antony zelf heeft ooit een niergerelateerde operatie moeten ondergaan. Daarnaast verloor de moeder van Erik, en dus de schoonmoeder van Maruschka, 20 jaar geleden haar nierfunctie waardoor één nier verwijderd moest worden. Doordat ieder van hen geraakt is door nierziekten, besloten ze hun actie te koppelen aan de Nierstichting.

De teams zetten zich specifiek in voor de jonge nierpatiënt. Maruschka: 'Wij hebben het geluk dat onze kinderen gezond zijn maar je zult maar een kind hebben dat de helft van de tijd in het ziekenhuis ligt of elke 2 dagen moet dialyseren. We hopen op deze manier bij te dragen aan een beter leven voor kinderen met een nierziekte.' De Nierstichting stimuleert verschillende onderzoeken naar nierziekten bij kinderen. Bijvoorbeeld LEARNS, voor een betere behandeling van nefrotisch syndroom bij kinderen. 'De jeugd heeft de toekomst. We vinden het belangrijk dat een kind, ondanks zijn nierziekte, ook kind kan zijn.'

Door foto's en video's van hun trip te plaatsen op o.a. hun Facebookpagina kan iedereen hun reis volgen. Ze zijn vastberaden hun streefbedrag te halen. 'Als wij ergens voor gaan, dan gaan we er ook écht voor. Wij doen geen half werk.'

Wil jij je net als Maruschka, Erik, Anthony en Jos inzetten voor nierpatiënten?

Start je eigen actie