De gravelbijters - fietsen voor nieren

Niels, Arjen, Marco, Bart, Dietmar en Brian .

Nog te gaan

200 km Afgelegd
Mijn doel 200 km | Bereikt 100%

Huib is een sportman in hart en nieren en wielrennen is zijn grootste passie. Hij fietst jaarlijks zo’n 10.000 km en is continu op zoek naar sportieve uitdagingen. Enkele indrukwekkende hoogtepunten op zijn erelijst zijn: The North Coast 500 (Schotland), The Rift (IJsland), een week lang langs de Rijn fietsen naar de bron in Zwitserland, of met een ouderwetse Opoefiets alle 12 provincies bezoeken (1000 km).

Maar Huib heeft een probleem. Hij heeft een nieraandoening waardoor zijn nierfunctie de afgelopen jaren sterk achteruit is gegaan. Hij krijgt steeds meer fysieke klachten en het fietsen gaat hem steeds moeilijker af. Eind vorig jaar heeft Huib te horen gekregen dat zijn nierfunctie onder de kritische grens van 20% is gekomen. Dit betekent dat hij naar verwachting eind dit jaar moet starten met dialyseren waardoor niet alleen zijn fiets, maar ook veel andere dingen in zijn leven stil komen te staan.

Huib heeft echter het geluk dat hij iemand heeft gevonden die bij leven een nier af wil staan. Dit maakt de vooruitzichten voor zijn levensverwachting en de kwaliteit van leven vele malen rooskleuriger. Als alles goed gaat heeft Huib geluk, maar helaas er is een schrijnend tekort aan beschikbare donornieren, waardoor veel nierpatiënten veroordeeld zijn tot nierdialyse en moeten strijden voor hun leven. De nierstichting doet veel onderzoek om in de toekomst nieraandoeningen te kunnen genezen en daar is geld voor nodig.

De Strade Bianche in Toscane is voor Huib een droom om nog een keer te fietsen. Dit gaan we dan ook doen, maar het zal niet makkelijk worden. Eind mei gaan we over 3 dagen verspreid samen met Huib deze mooie fietstocht rijden. Met de kilometers die we maken willen we echter ook zoveel mogelijk geld ophalen voor de Nierstichting.

Help je mee? Doneer dan nu via deze actie! Steun de Nierstichting en daarmee alle mensen met een nieraandoening. Dank alvast.

Groet Niels, Arjen, Marco, Bart, Dietmar en Brian

Strade Bianche - dag 3 01-06-2024 | 17:59
Strade Bianche - dag 2 31-05-2024 | 18:53
Strade Bianche - dag 3 01-06-2024 | 17:59

Terug in Siena. We did it! Huib heeft een super prestatie neergezet. Wat een mooie 3 dagen!

Strade Bianche - dag 2 31-05-2024 | 18:53

Een dag met vele gezichten... Zie onze blog van dag 2 en de foto's.

60 km
Strade Bianche - dag 1 30-05-2024 | 20:55

Strade Bianche maar dan anders... eentje met wat obstakels. Zie de blog van dag 1 met bijbehorende foto's. De kop is er af!

€ 50 13-06-2024 | 22:00
€ 25 13-06-2024 | 21:49
€ 25 13-06-2024 | 21:34
€ 25 12-06-2024 | 20:42
€ 5 03-06-2024 | 14:31

Dag 3 - Strade Bianche; de finale

01-06-2024 | 17:35 De finale dag! Met weer een prachtig uitzicht worden we wakker. Nog 1 dag op de fiets richting Siena. Huib is een doorzetter. Je hoort hem niet, hij geniet van deze mooie fietstocht. Stiekem wordt het wel zwaarder. Geen nood, we helpen hem gewoon een handje. Niet te veel over hebben. De tocht begint over de mooie brede gravelwegen die je ook kunt fietsen in de Eroica tourtocht. Het lijkt allemaal niet stijl maar het stijgingspercentage passeert met gemak elke keer de 15%. Flink doortrappen dus. Maar niet alleen de steile Toscaanse heuvels vormen een uitdaging. Ook fietsen we avontuurlijk door de Toscaanse bossen richting Siena. Totdat we bij een hek niet meer verder konden... Was dat om andere mensen buiten te houden of andersom? We zullen het nooit weten. Gelukkig kreeg één iemand het hek open en konden we verder. Langzaam komen we in de buurt van Siena. 'Huib, wil je nog een paar extra kilometers of steken we de route hier af?'. Tuurlijk kiest Huib voor het eerste. We splitsen op en spreken af op het grote plein in Siena, het piazza del Campo. Ook het eindpunt van de Strade Bianche voor de profs. Huib komt in de tweede groep aan. Op heroïsche wijze tilt hij zijn fiets omhoog op het plein. Gehaald! Allemaal balen we dat het al is afgelopen, maar deze fantastische 3 dagen gaan we niet snel vergeten. Nog 1 keer fietsen we in Siena het stijle straatje op waar de profs ook het plein opkomen. En dan is het echt gedaan. Het doel was nog in ieder geval nog 1 keer een mooie fietstrip maken en tegelijkertijd geld ophalen voor de nierstichting met 'fietsen voor nieren'. Nu afwachten hoe dit jaar verder gaat lopen voor Huib. Hij gaat een ingrijpend traject in. Maar dit pakken ze nooit meer van ons af.  BTW - je kunt nog steeds doneren. Doen! Help ons ons streefbedrag te halen 💪.  En voor iedereen die al gedoneerd heeft, ontzettend bedankt namens ons allemaal!