100.000 stappen van Haren naar Groningen

Leonore van der Heide
75 km Afgelegd
Mijn doel 73 km | Bereikt 102%

Mijn naam is Leonore van der Heide, en samen met mijn vriendin Geertje Brugman ga ik op 30 augustus in 1 dag 73 kilometer lopen voor de Nierstichting. In totaal zetten we 100.000 stappen van Haren (Duitsland) naar Groningen. Onderweg passeren we Ter Apel, Musselkanaal, Stadskanaal, Bareveld, Hoogezand, Foxhol en eindigen we in de stad Groningen. Met deze actie hopen we een motiverende start te maken voor de collecteweek van 15 t/m 21 september 2024.

Toen ik klein was, liep ik vaak samen met mijn moeder collecte voor de Nierstichting. In onze familie komt erfelijke cystenieren voor, en dit jaar is mijn moeder begonnen met dialyseren in het UMCG in Groningen. Deze periode brengt niet alleen veel onzekerheid met zich mee, maar ook een gevoel van machteloosheid dat veel nierpatiënten en hun families zullen herkennen. Mijn moeder is een ongelooflijk sterke vrouw, en nu is het mijn beurt om ook sterk te zijn en in actie te komen.

Dialyseren is zwaar voor het lichaam, en de toekomst voor veel nierpatiënten blijft onzeker. Van elke 100 dialysepatiënten overlijden er per jaar 17. De Nierstichting ondersteunt niet alleen wetenschappelijk onderzoek naar (kunst)niertransplantaties en dialyse, maar richt zich ook op het vergroten van bewustwording en het voorkomen van nierschade.

Geertje en ik kennen elkaar inmiddels acht jaar, en ze was vroeger vaak bij ons thuis. Ze is een enorme steun voor mij, en ik ben dankbaar dat we deze uitdaging samen kunnen aangaan. Geertje laat momenteel in het UMCG onderzoeken of zij een nier aan mijn moeder kan doneren—een buitengewoon bijzonder gebaar waarvoor ik geen woorden heb.

Met een nierziekte ben je bang voor wat er gaat komen, en tegelijkertijd voor stagnatie. Je wilt niet stilstaan en blijven piekeren, ook al voelt dat soms onoverkomelijk. Tijdens de 20 uur durende tocht denken we aan alle 6.200 nierpatiënten in Nederland die op dit moment aan het dialyseren zijn. We hopen veel mensen tegen te komen met onze collectebus en waardevolle gesprekken te voeren onderweg.

Help ons ons doel te bereiken en steun nierpatiënten in hun strijd voor een beter leven, nu en in de toekomst.

74,6 km
We hebben het gehaald! 30-08-2024 | 00:00
74,6 km
We hebben het gehaald! 30-08-2024 | 00:00

We hebben het gehaald! Het was enorm zwaar en we willen iedereen bedanken die zijn langskwamen op onze route om ons aan te moedigen maar ook iedereen die hun persoonlijke verhaal met ons heeft gedeeld online. Bedankt! En we zijn enorm trots dat we, los van de afstand, met zijn allen het doel hebben gehaald met de Nierstichting steunen in alles wat ze doen en gaan doen!

€ 25 07-09-2024 | 14:23 Zet m op Leonore (en Geertje)! Rik
€ 10 03-09-2024 | 15:59 Je moeder is al zolang ik weet een hele goede en trouwe vriendin van mij moeder, vandaar dat ik graag doneer.
€ 10 02-09-2024 | 21:20 Dat nierproblemen bij personen in de toekomst beter genezen kan worden.
€ 15 02-09-2024 | 14:02
€ 25 31-08-2024 | 21:00