Geld inzameling voor de Nierstichting

Nog te gaan

0 m Afgelegd
Mijn doel 1.000 km | Bereikt 0%

Mijn naam is Daniëla Venturini (18). Ik wil graag mijn verhaal met jullie delen en jullie vertellen waarom ik mij inzet voor de Nierstichting.

Het begon in november 2023. Ik viel flauw op school en bleef duizelig waardoor ik besloot de dag erna toch de dokter maar even te bellen, de dokter liet mij bloedprikken en liet mij urine inleveren.
Uit het bloedonderzoek en urineonderzoek kwam dat er iets aan de hand was met mijn nieren.
Ik had verhoogde onstekeningswaarden en veel eiwit verlies in mijn urine.
Vanaf dat moment ben ik in het ziekenhuis molentje terecht gekomen.
Alles werd onderzocht.
Na het doen van een nierpunctie was het duidelijk wat ik precies had.
Het IGA nefropathie nierziekte.
Wat is het iga nefropathie nierziekte?
een zeldzame auto-immuunziekte die een ontsteking van de nieren veroorzaakt (glomerulonefritis) en geleidelijk tot blijvende nierschade (nierinsufficiëntie of nierfalen) kan leiden.
Ik ben er met toeval achtergekomen, gelukkig optijd.
Ik weet dat veel mensen de klachten niet vroegtijdig herkennen.
Achteraf had ik wel symptomen/ klachten die ik in eerste instantie op iets anders afschoof. Zoals vocht in de benen,
weinig eetlust, vermoeidheid, en jeuk. ik had vaak ook last van een algeheel ziek gevoel wat ik niet kon plaatsten. Uiteindelijk bleken al deze symptomen te maken hebben met het hebben van een nierziekte.
Trek aan de bel als je vage klachten hebt die je niet kunt plaatsten. Liever een keer te vaak naar de dokter dan te laat. Je nieren zijn enorm belangrijk. Je hebt ze nodig om te leven. Op dit moment werken mijn nieren nog goed en hoef ik op dit moment niet te denken aan dialyseses of een niertransplantatie maar dat geld jammer genoeg niet voor vele anderen.
Daarom zet ik mij in en zamel ik geld in voor de Nierstichting.
De Nierstichting strijdt voor gezonde nieren voor iedereen.
Zij zetten alles op alles zodat mensen met een nierziekte in leven blijven - en ook écht kunnen blijven leven.
Zij zetten zich iedere dag in voor nierpatiënten.
Zodat patiënten nu de beste behandeling krijgen en ze nierziekten in de toekomst kunnen genezen en dat is iets waar ik 100% achter sta en zelf ook veel baad bij zal hebben in de toekomst.
Ik zet mij in voor dit doel.
Ik wil door middel van beweging zoveel mogelijk geld ophalen. Ook heb ik mij aangemeld als collectant voor september 2024. Ik draag een steentje bij!  Jij ook? Een groot of klein bedrag doneren kan via de link hier boven. Ook collectant worden? dat kan via de wesbite van de Nierstichting.

Bedankt dat ik mijn verhaal met je mocht delen.

liefs Daniëla Venturini

Nierdonatie:

Eind 2023 stonden er in totaal 1.453 mensen op de wachtlijst voor een orgaan, waarvan 1.084 voor een nier(al dan niet in combinatie met een ander orgaan). Jaarlijks overlijden er mensen op de wachtlijst omdat een donornier te laat komt. In 2023 gingen 182 nierpatiënten van de wachtlijst af omdat zij zijn overleden, dan wel dat hun conditie zo verslechterde dat ze een transplantatie niet meer aan konden. Wie 18 wordt, krijgt een brief met de vraag om een keuze vast te leggen in het Donorregister. Het is belangrijk dat je je keuze kenbaar maakt in dit register. Het is echter ook belangrijk dat je familie en vrienden weten hoe jij denkt over orgaandonatie. Zodat je naasten weten wat jouw wens is na je overlijden. Een nier donatie bij leven is ook mogelijk.Nierdonatie bij leven betekent dat je tijdens je leven een nier doneert aan een nierpatiënt. In de meeste gevallen kent de donor de ontvanger, omdat degene met nierfalen familie is of anderszins bekend. Transplantatie met een nier van een levende donor heeft voordelen voor degene die de nier ontvangt. Zo werkt de nier 10 jaar langer als bij een niertransplantatie na het overlijden. Als meer mensen bij leven een nier doneren, draagt dat bij aan een kortere wachtlijst (voor een donornier van een overleden donor). Doordat de nier van een levende donor langer mee gaat,  hebben minder patiënten een tweede (of derde, vierde of zelfs vijfde!) transplantatie nodig.

€ 5 18-04-2024 | 08:22
€ 25 16-04-2024 | 18:25